کد مطلب:16504
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:7
از ديدگاه اسلام چه كسي حق قضاوت دارد؟
همان گونه كه حكومت و حاكميّت بنابراصل مسلّم «توحيد افعالي» به خداوند باز ميگردد، حقّ داوري نيز از آن كساني است كه او اجازه فرموده است.
«توحيد افعالي» ميگويد همة كارها به سوي خدا باز ميگردد، و توحيد «خالقيّت» ميگويد همه چيز در اين عالم از او نشأت ميگيرد، و« توحيد حاكميّت» كه ازشاخههاي توحيدي خالقيّت است ميگويد حكومت مخصوص پروردگار است و همين امر سبب ميشود كه در قلمرو حكومت خدا داوري و قضاء نيز از آن او باشد و از آن كساني كه او داوري آنها را مجاز شمرده است.
از سوي ديگر «توحيد اطاعت» ميگويد تنها فرمان خدا، و فرمان كساني كه فرمانشان به فرمان خدا باز ميگردد، مقبول و مطاع است، بنابراين در احكام قضائي نيز حكم و فرماني قابل قبول است كه به اذن پروردگار باشد.
اگر از اين ديدگاه به جامعة انساني بنگريم، مبدأ حقّ داوري و قضاوت بسيار روشن خواهد بود و در تشخيص آن هرگز سرگردان نخواهيم شد، زيرا نگاه به نقطهاي ميدوزيم كه هستي از آن جا سرچشمه ميگيرد و آفرينش ما از سوي او و فرمان در همه جا فرمان اوست؛ بنابراين بايد هميشه بكوشيم كه محاكم قضائي ما به فرمان او بر گردد، مشروعيّت خود را از ناحية او كسب كند و رنگ الهي به خود بگيرد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
پيام قرآن ج 10
حضرت آيت الله مكارم شيرازي و ساير همكاران
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.